lørdag 10. desember 2011

Julemakroner...

Makroner er noe av det beste jeg vet og jeg har alltid vært på jakt etter å finne gode makroner.
Men jeg må si at skuffelsene har vært store, de er som oftest veldig tørre og smakløse.
Så jeg tenkte det var på tide å prøve å lage noen selv.....må si at jeg angrer ikke ;o)


Ingredienser:

Makroner
2,8 dl melis
1,5 dl siktet mandelmel
3 ss kakao
3 eggehvite
2 ss sukker

Juletrøffel
1 dl kremfløte
1/2 tsk kanel
1/2 tsk stjerneanis
1/4 kardemomme
1 ss honning
200g sjokolade

2 stekeplater dekket med bakepapir

Slik gjør du:
Makroner
Bland mandelmel, kakao og melis sammen, sikt blandingen.
Visp eggehvitene luftig i en ren og tørr bolle.
Tilsett sukkeret og visp til det blir til et fast skum
.
Hell mandelmel-blandingen i eggehviten og bland til du får en jevn røre.
Ha blandingen i en sprøytepose og sprøyt ut rundinger på størrelse med en 20-kroning.
La makronene hvile i 1 time.
Makronene bakes i ca 15-20 minutter på 150 grader nest nederst i ovnen.
Når makronene slipper bakepapiret når du prøver å løfte dem, er de ferdige.
La de avkjøle.
Juletrøffel
Hakk sjokoladen.
Kok opp fløte med honning og julekrydderet.
Dra kasserollen av platen og tilsett den hakket sjokoladen.
Rør til all sjokoladen er smeltet.
La det avkjøle i 2-3 timer.
Sprøyt juletrøffel på halvparten av makronene og sett dem sammen med andre halvpart.
Pass på, man blir fort hekta :o)




1 kommentar:

  1. de er så søte, yum yum! Disse smakfulle godbitene har virkelig brakt solskinn inn i livet mitt!!! Takk til deg (:

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...