mandag 16. januar 2012

Flødeboller...

Så skulle jeg prøve å lage flødeboller, utfordringen her var å finne pasteurisert eggehvite. Dette fant jeg tilslutt hos Pals....og her er oppskriften:


Ingredienser:
500 g marsipan
300 g sukker
1 dl vann
150 g past. eggehviter
200 g mørk sjokolade
50 g lys sjokolade
1 dl kokos som pynt

Stekeplate dekket med bakepapir

Slik gjør du:

Marsipanbunn
En rulle marsipan skjæres i skiver.
Hver skive skal være 0,5-1 cm tykk.
Legges deretter på stekeplaten med bakepapir og bakes ved 180 °C i 5 – 8 min.

Flødebolle-guff
300 g sukker og 1 dl vann kokes opp.
La det koke i 2 min.
(Sukkerlaken er klar, når den er gylden i kanten.)

150 g past. eggehviter piskes lett og den varme sukkerlaken tilsettes langsomt.
Guffet piskes stivt med en hånd-mikser ved middel hastighet i ca. 15 min.
Sprøyt så guffet på marsipanbunnene med en sprøytepose.
Bak flødebollene i 5-8 min. ved 180 °C, så de får en fast overflate.
Ta ut og la dem avkjøle.



Smelt sjokoladen over vannbad.
Tilslutt pensler du hver flødebolle med sjokolade, strø litt kokos over.

Små skyer belagt med sjokolade og kokos....helt fantastisk! :o)

 

2 kommentarer:

  1. Norske eggekviter treng vel ikkje vere pasteuriserte? Det er i Danmark dei har problem med salmonella, og der står det pasteuriserte eggekviter/plommer i alle oppskrifter.

    SvarSlett
  2. Norske eggehviter skal gå bra. Har prøvd det og smaken blir enda bedre :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...